شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- آمازون و گوگل در رقابت با یکدیگر برای اشغال و دیجیتالی کردن خانه های ما، پتنت ها یا ابتکارات و اختراعاتی را طراحی کرده و در حال ثبت آنها هستند. پیش بینی می شود که 75 درصد از خانه ها در آمریکا تا سال 2020، دارای <اسپیکر هوشمند> باشند. اما این اسپیکرها دقیقا چه کاری انجام می دهند؟ آیا امن هستند؟
با مرور این ابتکارات و اختراعات، می بینیم که دو غول فن آوری در صدد مجهز کردن دستگاه های خانگی هوشمند خود به آخرین امکانات و فن آوری ها می باشند تا توسط آنها به آنچه در خانه می گذرد گوش بدهند. این نوآوری ها، اولین بار آخر هفته گذشته از سوی نیویورک تایمز فاش شدند.
آمازون و گوگل، دو عرضه کننده پیشرو دستگاه های خانگی هوشمند هستند که ادعا می کنند محصولات شان تنها هنگامی که کاربران آنها را فعال کنند (با فشار دادن دکمه یا استفاده از عبارات Hey, Alexa یا Okay Google)، به مکالمه گوش داده و دستور داده شده را انجام می دهند.
اما گوگل که یکی از ابداعات اش در مرحله ثبت اختراع می باشد، ادعا می کند که سیستم شنود می تواند شیطنت یا سوءرفتار کودک در غیاب والدین را تشخیص بدهد. نرم افزار جدید می تواند الگوهای گفتاری را تجزیه و تحلیل کند، حضور کودک را شناسایی کند و به والدین اجازه بدهد که اسپیکر هوشمند را برای دادن هشدار کلامی، برنامه ریزی کنند.
از نکات جالب دیگر اینکه با نوآوری های جدید می توان حالت روحی ساکنان خانه را از روی صدا تشخیص داد. مثلا صدای گریه، ناراحتی و صدای خنده و شادی را نشان می دهد.
فن آوری ها و ابداعات نوین باعث شده بسیاری از کارشناسان و مردم در مورد نقض حریم خصوصی خود ابراز نگرانی کنند. اما آمازون ادعا می کند که حفظ حریم خصوصی کاربران را جدی گرفته و استفاده از صدای مشتری برای تبلیغات هدفمند را انکار می نماید.
با اینکه آمازون و گوگل تاکید می کنند که به ثبت رساندن این ابداعات و اختراعات چند سال طول می کشد، اما آیا تلاش این شرکت ها برای ورود و سلطه بر فضای داخل خانه، شما را نگران نمی کند؟
|